Automatgearkassen

Først og fremmest:

Vær meget opmærksom på hvilken olie der er fyldt på automatgearkassen.

En Chrysler Stratus 2,5 V6 Aut. skal have påfyldt Mopars ATF +4, og intet andet.

BRUG ALDRIG DEXRON!

Et par nyttige link/informationer:


Nedenstående har jeg klippet fra Peter Mondrup's hjemmeside:

Betydningen af mindst 100% korrekt vedligehold kan simpelthen ikke understreges kraftigt nok.

I forbindelse med ompakningen i marts måned blev der fyldt mellem ½ og 3/4 liter for meget på. Dette betød at gearskiftet begyndte at "hakke" i overgangene, efterhånden som olien blev varmet op. Mest ubehageligt blev det ved nedgearing under motorbremsning frem mod sving og vejkryds, hvor det gav et mærkbart ryk i bilen.

På det heraf følgende værkstedsbesøg gav mekanikeren udtryk for, at det var et særdeles velkendt problem, at forståelsen for teknikken i Chryslers automatgear hos mange af de uautoriserede værksteder tilsyneladende kan ligge på et meget lille sted. Om det så skyldes at han skal sige sådan skal jeg ikke gøre mig klog på, men den indstilling der i øvrigt lægges for dagen fra hans side virker i hvert fald særdeles tillidsvækkende på mig.

Efter tilpasningen af oliemængden har gearskiftet åbenbart fundet på plads igen - og i tilgift er motorgangen også faldet til ro - den var begyndt at støje lidt mere end normalt.

Efter ca. en uges kørsel begyndte gearskiftet igen at hænge mellem 4. og 3. Dette blev løst ved at afbryde strømmen fra batteriet et øjeblik, hvorefter gearskiftet langt om længe fungerer som det skal.